Turberetninger

Tjele Langsø d. 11. juli

Så kom turen til Tjele Langsø,  der er en af Danmarks længste søer, kun overgået af Mossø. Øen er ejet af Tjele Gods. Den modtager hovedsageligt vand fra to tilløb, Tjele Å og Engdal Bæk, og løber videre i  Vorning Å. Det lykkedes ikke rigtig at finde nogle af løbene, måske fordi det meste af søen er omgivet af Ellekrat og siv.

Efter små 2 timers kørsel fra Hou Kajakklub, ankom vi til Strandingen lidt over kl 9. Nu den sædvanlige myldren med kajakker, skiftetøj og pagajer, indtil vi alle blev standeret omkring en morgenbuffet på hvidternet dug.  Hjemmebag og syltetøj, frisk frugt og røget mørbrad.  Sågar morgenkager. Jo der manglede bestemt ikke noget, og mange tak for indsatsen. En dejlig pause,  som sagtens kunne have berettiget en lille morgenlur efterfølgende.

Picture1Morgenbuffet i læ for vinden

Læs mere: Turberetning Tjele Langsø

Hjarnøturen søndag d. 4 juli 2021

Søndag morgen kl. lidt i 8 mødte nye kursister, medlemmer fra sidste år og gamle garvede roer op, fordi det er en p… fed tur og vejret var perfekt med sol og ingen vind.

Emil, Kristian, Inge-La, Dorthe, Signe, Hanne, Peter, Carsten, Sune, Berit, Tove, Martin, Lene, Allan, John og Helle.  Vi var holdet.

Alt blev pakket med John som turleder og øje for at alle kom med og at kajakkerne blev fordelt. Vi kørte til Alrø og heldigt at vi kom tidligt, for der var masser af plads på p-pladsen og Carsten valgte en god plads i hjørnet med traileren. Her ventede Lene og Allan og de var klar til en god dag i Horsens fjord.  Kajakker kom ned på græs og pakket med mad, vand, tørt tøj og grej.

Vi er på vejVi er på vej

Læs mere: Beretning fra Hjarnø turen

Den årlige tur til Fur

Turberetning fra Fur turen d. 25. til 27. juni 2021

------ Helle fortæller fra start til Færker Odde ------

Fredag i dejligt sommervejr, mødtes mange af de 19 klubmedlemmer på havnen. Der skulle pakkes til den årlige tur til Fur med afgang kl. 15.

Martin, Marianne, Tove, Finn, Finn, Allan, Claus, Joan, Berit, Ejvind, Hanne, Kai og Helle fik pakket trailer og biler. Alt var med, dog manglede Joan en lille detalje. Sit ro-tøj og Helle havde lovet, at tage champagneglas med. Vi fik hentet det glemte på vejen.

De mange biler flugtes ad og efter små 2 timer landede vi ved Fur. Vi mener helt bestemt, at der stod KAJAKBANE ved opkørslen til færgen, for vi holdt i bane 3, alle os med kajakker. Det gav ikke god stemning bland de andre bilister da vi kørte om bord. Vrede overhalinger… Nå, alle kom med den lille færge over.

Ved Stenøre var Alice og Kiwin, John og Peter allerede installeret. Peter var roet til Fur fra Løgstør. Godt gået.

Hurtigt blev teltene – næsten - sat op, Allan holdt strengt på, at vi skulle være på Færgekroen kl. 17.45 som aftalt med krofatter. Og vi var der til tiden.  Ellen og Kim kom så med næste færge og så var vi endelig samlet.

Læs mere: Beretning fra Fur

Bornholm, Bornholm, Bornholm....

To af klubbens medlemmer, Anette Johansen og Carsten Olsen, har haft en skøn tur til Bornholm 13. - 17. juni 2021.

De vil gerne dele deres oplevelser med klubbens medlemmer og har derfor lavet denne lille fine turberetning fra deres tur og taget nogle fine billeder. Tak til Anette og Carsten :)

Bornholm juni 2021Anette og jeg, lige kommet hjem efter en dejlig tur til solskinsøen Bornholm.

Her fik vi Bla. mulighed for at komme ud at kajakke, på ønskekysten fra Hammerhavnen og ned forbi Jons kapel.

Havde luret, at der torsdag skulle komme frisk vind fra SØ, hvilket burde give læ nedenfor Hammershus og vestkysten.

Læs mere: Turberetning fra Bornholm

Tur beretning fra turen til Tunø den 29 & 30. maj 2021

Turen var planlagt som en overnatningstur, med 2 dagssejladser af ca. 18 km. Der var 4 deltager der mødte friske og forventningsfulde i klubhuset kl. 0800 lørdag morgen, så vi var klar til planlagt afgangstidspunkt kl. 0900.

Kajakkerne skulle pakkes med telte, soveposer, liggeunderlag, trangiaer og ikke mindst Kiwins livret, frysetørret aftens- og morgenmad. Undertegnede havde ikke prøvet at pakke til tur før, så jeg havde snydt hjemmefra, og prøvepakket kajakken i garagen. Der var nu masser af plads til en enkelt overnatning.

Fra Hou sejlede vi mod Dyngby, hvor vi krydsede over mod møllerne ved Tunø Knob, og videre til første kaffepause ved Stenkalven på Tunø. Vejret var perfekt til dette kryds – vinden svag og ind agter fra. Solen brød igennem med fuld styrke, så der var nogle som måtte klæde om undervejs (måske han er begyndt at få hedeture).

Der ligger fartøjerne fint ;-)Der ligger fartøjerne fint ;-)Efter Stenkalven, fulgt vi kysten nord om øen. Her lå vi helt i læ, og kunne blot nyde denne første smag af sommer – en flok Marsvin syntes om ideen og fulgte trop – de var øjensynligt i gang med at fouragerer i en stime fisk.

Da vi rundede nordvest spidsen af øen, kunne man straks mærke at vinden var frisket op fra syd. Det lavvandede område ved Turø Røn mindede lidt om ”Skagen light” med søer der brækkede i hvidt vand. Det var s…. sjovt. Der var ikke en, der ikke sad og ”tørrede tænder” i vinden, på turen fra rønnen og indtil stranden ved Campingpladsen.

Efter ankomst blev der slået lejr. Det er en super hyggelig natur campingplads. Ikke de store faciliteter, men lige det man skal bruge, og så er der masser af pladser med havudsigt og gode muligheder for at finde læ for vinden – meget anbefalelsesværdig. (5 stjerner på Martins tripadvisor).

Læs mere: Beretning fra tur til Tunø 29.-30. maj

Næste i kalenderen

Vis hele kalenderen

STOP OLIEN

Bliv havmiljøvogter og stop olien