top of page

Turberetning Gudenåen - 2015

Så kom dagen, hvor Kai’s logistikplan skulle afprøves. Der var mange brikker, der skulle på plads for at vi kunne nå frem inden mørket sænkede sig over Gudenåen og Randers Fjord.

Vi blev delt i 2 hold:

Hold 1: Asgers bil med Asger, Henrik, Allan og Ejvind + klubtrailer og 8 kajakker kører til Ulstrup, hvor kajakkerne skulle sættes i.

Hold 2: 3 biler kører til Udbyhøj. 2 af bilerne med tagbøjler + Asgers tomme trailer. Personerne på dette hold er: John, Helle, Kai, og Esben. Den 3. bil bruges til at returnere personerne fra Udbyhøj til Ulstrup lørdag morgen.

Turen starter allerede fredag eftermiddag kl. 14.00 ved kajakklubben, hvor klubtraileren skulle pakkes med grej og 7 kajakker. Kai, Asger, Allan, Helle, John, Henrik og Ejvind mødte op. Asgers trailer blev prøvepakket med 4 kajakker, og der blev sat isoleringsskåle om de skarpe kanter, og nu var traileren pludselig perfekt til hjemtransporten. 7 kajakker blev nu læsset på klubtraileren, og John fik Asgers trailer med hjem til Tranbjerg. Hold 1 skulle så mødes kl. 06.15 lørdag morgen hos Asger, og Henrik ville så komme med sin egen kajak, som vi havde reserveret en plads til på traileren.

Kl. 07.30 kørte Hold 1 ind på parkeringspladsen ved Ulstrup. Her stod resten af forsamlingen, som var mødt op, og som hungrede efter nybagte rundstykker, som Ejvind havde købt på vejen. Mens rundstykkerne blev indtaget, blev vi klar over, at vi måtte dele Gudenåen med 300 ivrige lystfiskere. Ørredfonden som stod bag, havde udlovet præmier for kr. 80000, og overskuddet skulle gå til fondens arbejde for havørreden i Gudenåsystemet.


Kajakkerne blev sat i åen kl. 08.15, og vi nød morgenstilheden, og solen der gav genskin i vandet. De næste timer skulle så foregå i zig-zag rute ned af åen med Kai som forreste roer som skiftevis sagde ”lystfisker til højre” og ”lystfisker til venstre”. Vi hørte nu ingen sure tilråb, da vi passerede fiskerne.


Den første pause blev holdt kl. 10.15 på et hyggeligt sted ud for Stevnstrup, hvor Helle syntes, det var på tide at smage hendes hjemmebagte kage. Her kunne vi se, at vi igen skulle dele åen med deltagere af et swimrun arrangement, og hvor de skulle hoppe i og svømme 300 m, netop hvor vi holdt kaffepause. Vi så nu ingen af svømmerne, mens vi holdt pause.


Åen har mange spændende ting at byde på, inden man når Randers, både vegetation og fugleliv giver hele tiden nye oplevelser, og pludselig spottede Kai da også en isfugl.


Senere passerede vi Randers Regnskov og roede under motorvejsbroen og videre gennem havneområdet. Næste stop på turen var ved Uggelhuse, hvor vi gik på land og fandt et lækkert sted med borde og bænke foran et shelter. Efter vi havde kikket til vores madpakker, kom Asger i tanke om, at han da vist havde en pose med marcipanbrød, som jo ikke var dårlig, at slutte af med. Nu trængte vi til at komme på åen igen, men allerede ved Mellerup måtte vi lige stoppe op, da en lystfisker havde fået bundbid, og han var vist meget taknemmelig for at Kai og Asger hjalp ham ud af sin knibe.


Nu var vi kommet så langt ud i Randers Fjord, at der var ca. 1 – 1,5 km vand på tværs af fjorden. Den fine vegetation før Randers blev nu erstattet af tagrør og atter tagrør. Nu var målet blot Udbyhøj, hvor bilerne stod. Vi gik i land kl. 16.30, og havde så tilbagelagt 52 km på godt 8 timer incl. pauser.


Da vi havde fået tørt tøj på, så gik vi ind i et shelter og nød Asgers kage, Allans enorme mængde chokolade og den sidste kaffe, der var tilbage i kanderne. Den omtalte chokolade vejede så meget, at Helles bil fejlagtig troede, at der sad en ekstra passager på bagsædet mellem Allan og Ejvind. Kajakkerne blev nu læsset på Asgers trailer som Helle trak til Hou, dog lige med et lille stop i Ørting, hvor Allan fik sin bil med hjem. De andre satte kursen mod Ulstrup for at hente de resterende biler + klubtraileren.


Vi var hjemme i Hou kl. 20.00 og hurtigt blev kajakkerne rengjorte og sat på hylde. Nu kunne jeg svagt høre sofaen kalde, men det var nok en god ide med lidt aftensmad først.


Tak for en pragtfuld tur, hvor den komplicerede logistikplan jo holdt hele vejen igennem.

2 visninger

Comments


bottom of page